افزایش شهرهای ایرانی عضو سازمان شهرداران صلح به هشتصد شهر

 

Peace-mayor-logo

به گزارش سازمان شهرداران صلح، در اول ژانویه 2016 میلادی (11 دی 1394) ، تعداد شهرهای ایرانی عضو این سازمان به 812 شهر رسید که نشانگر اضافه شدن 300 شهر جدید از اول ژانویه 2015 است. در سال 2014 و 2015 بیشتر از 700 شهر جدید ایرانی به سازمان شهرداران صلح پیوسته‌اند و به این ترتیب در طول دو سال گذشته، ایران بالاترین رقم افزایش اعضا را در بین دیگر کشورهای عضو در این سازمان داشته است.


این رکورد تاریخی، حاصل تلاش دبیرخانه ایرانیِ شهرداران صلح، واقع در موزه صلح تهران است. این دبیرخانه با ارتباط پیوسته با تمامی شهرداران ایرانی از آن‌ها می‌خواهد به این سازمان بپیوندند. این جنبش در ایران را دکتر شهریار خاطری در ژوئن 2013 بنیان نهاد؛ ایشان یکی از پیشگامان چشم‌انداز 2020 و هم‌چنین از بنیان‌گذاران موزه صلح تهران است. تلاش‌های دبیرخانه به سرعت رقم اعضای ایرانی را از 27 عضو در ژوئن 2013 به 127 عضو در فوریه 2014 رساند .حتی بعد از این‌که دکتر خاطری تهران را ترک کرد، دبیرخانه به‌ طور منظم جذب اعضای جدید ایرانی را ادامه داده و هر ماه بین 20 تا 40 درخواست عضویت تکمیل شده را به دبیرخانه در هیروشیما فرستاده است. در سال 2014 در مجموع ،416 شهر جدید ایرانی به شهرداران صلح پیوستند و در اول ژانویه 2015 تعداد اعضای ایرانی به 512 عضو رسید. این رشد تعداد اعضا در سال 2015 با 300 عضو جدید ادامه یافت. ایران هم اکنون دومین کشور در جهان از نظر تعداد شهرهای عضوِ سازمان شهرداران صلح است. در حال حاضر، جناب آقای محمد رضایی، یکی از جانبازان شیمیایی، دبیرخانه ایرانی شهرداران صلح را در موزه صلح تهران هدایت می‌کند.


در طول جنگ ایران و عراق در دهه هشتاد میلادی، بسیاری از شهرهای ایرانی با سلاح‌های شیمیایی مورد حمله قرار گرفتند و تقریبا 13000 نفر پیر و جوان در اثر آن به شهادت رسیدند. اکنون بیش از 60000 قربانی سلاح‌های شیمیایی هنوز هم از تاثیرات دراز مدت سلاح‌های شیمیایی در رنجند. سردشت، یکی از شهرهای ایرانی عضو سازمان، در تیر ماه 1366 (ژوئن 1987) میلادی با گاز خردل مورد حمله نیروهای عراقی قرار گرفت . این شهر به نام "هیروشیمای دوم" نام‌گذاری شده است.
آقای رضایی درباره این دستاورد بزرگ اظهار داشته‌اند:


«من، سی سال پیش در حال دفاع از وطنم بودم که با سلاح شیمیایی مصدوم شدم. من معنای قربانیِ سلاح‌هایِ کشتارِ جمعی شدن را می‌دانم و به همین دلیل تلاش می‌کنم آگاهی عمومی در رابطه با پیامدهای کاربرد سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی را افزایش دهم. سازمان شهرداران صلح، پتانسیل خوبی برای گسترش دانش جهانی، در رابطه با ضرورتِ خلع سلاح‌های کشتار جمعی در سراسر جهان دارد.


ما در موزه صلح تهران، تمامی تلاشمان را برای بهره‌برداری از این شبکه و ارتقا فرهنگ صلح در شهرهای ایرانی عضو می‌کنیم و امیدواریم در قدم‌های بعدی، ارتباطات قوی میان شهرهای ایرانی و شهرهای سراسر جهان ، برای نیل به هدف مشترکمان ایجاد کنیم.»

 

Mr Reaei
آقای رضایی (سمت چپ) در حال دریافت گواهی عضویت شهرداران صلح یکی از اعضا جدید ایرانی از سوی آقای ماتسویی، شهردار هیروشیما و رییس شهرداران صلح (سمت راست) در هیروشیما، مرداد 1394

 

برای خواندن این مقاله در سایت شهرداران صلح، لطفاً این‌جا کلیک کنید.