نشست سینما و صلح به مناسبت روز ملی سینما و روز جهانی صلح در موزه سینما برگزار شد.

موزه صلح تهران و موسسه حقوق و هنر به مناسبت روز ملی سینما و روز جهانی صلح با مشارکت موزه سینما، ایکوم (کمیته ملی موزه‌ها) در ایران، انجمن علمی مطالعات صلح ایران و انجمن حقوق‌شناسی نشستی با موضوع سینما و صلح در روز چهارشنبه 22 شهریورماه سال 1402 در سالن فردوس موزه سینما برگزار کردند.cinemaandpeace

در ابتدای نشست و پس از پخش سرود ملی ایران، دبیر محترم برنامه جناب آقای دکتر آگاه طرح بحث کرده و از سخنرانان جهت حضور در جایگاه دعوت به عمل آوردند.

جناب اقای مجید اسماعیلی، رئیس محترم موزه سینما، سخنران اول برنامه از نقش پر رنگ فیلم‌های سینمایی در گسترش فرهنگ صلح صحبت کردند. در ادامه جناب آقای دکتر حجت‌الله ایوبی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رییس اسبق سازمان سینمایی، در ارتباط با نامگذاری قرن جدید به نام «قرن ارتباطات» صحبت نموده و از زبان سینما به عنوان بهترین زبان برای انتقال مفاهیم بشری یاد کردند. سخنران بعدی جناب آقای دکتر حبیب احمدزاده، کارگردان سینما، از احترام به تمامی عقاید و پذیرش تفاوت‌ها در صنعت سینما و همچنین تجربیات خود در پروژه های سینمایی مرتبط با حوزه صلح و جنگ گفتند و  سپس فیلم کوتاهی از اکران فیلم سینمایی ایشان به نام «معجزه بناسان» در شهر هیروشیمای ژاپن و کشور آمریکا به نمایش درآمد. ایشان همچنین به مفاهیم مشترک زبان های مختلف اشاره کردند که در ادامه سکانسی از فیلم سینمایی «باشو غریبه کوچک» با همین مضمون نمایش داده شد. سپس جناب آقای احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران، به نقش پررنگ سینما در انتقال مفاهیم پرداخته و از نقش کارگردان به عنوان یک معمار یاد کرده که میتواند با ساخت بخش‌های مختلف یک فیلم، اثری هنری را خلق کند. در انتها فیلم کوتاهی از زنده یاد عباس کیارستمی با عنوان« دو راه حل برای یک مسئله» به نمایش درآمد.

broshor2

broshor1

broshor4

broshor3