نشست بررسی دعاوی مصدومان شیمیایی ایران در دادگاه لاهه در موزه صلح تهران برگزار شد

در روز دوشنبه دوم مردادماه نشست بررسی دعای مصدومان شیمیایی ایران در دادگاه لاهه برگزار شد. این نشست به منظور گفتگو در مورد دادگاهی که در تاریخ 22 ژوئن برابر با یکم تیرماه 1402 در شهر لاهه تشکیل شده بود برگزار شد و نمایندگانی از مرکز امور حقوقی و بین المللی ریاست جمهوری، معاونت حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاونت حقوقی و بین المللی وزارت خارجه و جمعی از حقوقدانان، دانشجویان و نیز جانبازان شیمیایی و فعالان موزه صلح در آن حضور داشتند.

جلسه استماع دادگاه برگزار شده در شهر لاهه برای رسیدگی به پرونده شکایت مصدومان شیمیایی از دو شرکت هلندی Melchemie و KBS بود که در زمان جنگ تحمیلی صدها تن مواد اولیه ساخت بمب های شیمیایی را به رژیم صدام فروخته بودند. این پرونده با کمک یک وکیل هلندی در دادگاه شهر لاهه در جریان است و در جریان جلسه استماع روز یکم تیرماه، 4 نفر از مصدومان شیمیایی ایران در این دادگاه حضور پیدا کردند و قاضی به اظهارات آنان و لایحه وکلای دو طرف گوش سپرد. قرار است نتیجه این دادگاه در روز 22 آگوست برابر با یکم شهریور اعلام شود.

لازم به ذکر است که در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بیش از سه هزار تن سلاح شیمیایی علیه ایران استفاده شد که بیشتر مواد اولیه و تجهیزات ساخت این بمب های شیمیایی توسط شرکت های غربی در اختیار رژیم صدام قرار داده شد.

در سال 2007 نیز یک تاجر هلندی به جرم فروش مواد اولیه ساخت سلاحهای شیمیایی به عراق در دادگاه کیفری شهر لاهه به زندان محکوم شد اما دادگاه اخیر برای اولین بار به شکایتی مربوط به شرکتهای فروشنده مواد شیمیایی به عراق ار جنبه مدنی رسیدگی کرد.

broshor2

broshor1

broshor4

broshor3