آئین گرامیداشت روز جهانی صلح برگزار شد

      

     

آئین گرامیداشت روز جهانی صلح در روز شنبه 30 شهریور ماه، از ساعت 17 تا 19در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، توسط کمیسیون ملی یونسکو، موزه صلح تهران، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) و انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد.

در این مراسم پس از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، ابتدا دکتر علی‌اصغر جعفری مدیر موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضمن خوش‌آمدگویی اظهار داشت: در آستانه‌ی هفته‌ی دفاع مقدس هستیم و ۸ سال ایستادیم و مقاومت کردیم. در تاریخ ثابت کردیم جنگ طلب نیستیم و هیچ تهاجمی از سوی ما به طرف همسایگان اتفاق نیفتاده است.

پس از ایشان، بیانیه‌ی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دکتر محمد‌جواد ظریف از سوی دکتر رضا نجفی مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه قرائت شد. در این پیام آمده است که: ترديدي نيست صلح واژه مقدسي است كه بشريت همواره در طلب آن بوده و يك آرمان مشترک جهاني محسوب مي‌شود. واقعیت این است که هدف صلح تنها فقدان جنگ نيست، بلكه احساس عدالت، برابري و امنيت است.

سپس دکتر ماریا دوتسنکو و آقای محمد رجایی مقدم رئیس و معاون مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران بیانیه‌ی دبیر‌‌کل سازمان ملل متحد را در خصوص روز جهانی صلح قرائت نمودند. در این بیانیه عنوان شد که صلح به معنای تاب‌آوری و جوامعی پایدار، جایی است که در آن همه از آزادی‌های اساسی بهره‌مند هستند و می‌توانند به جای تلاش برای دست‌یابی به نیازهای اولیه زندگی، از آزادی‌های اساسی بهره ببرند.

در ادامه دکتر پیروز حناچی شهردار تهران ابیاتی از اسکندرنامه را در خصوص صلح قرائت کرده و تاکید نمود که جنگ موضوعی نیست که باعث افتخار باشد و هیچ جنگی آبادانی ندارد اما جنگ ها در طول تاریخ به بهانه های مختلف اتفاق افتادند و در مقابل جنگ طلبان کسانی هستند که برای صلح تلاش می کنند.

سپس دکتر حجت الله ایوبی رئیس کمیسیون ملی یونسکو بر صلح دوستی مردم ایران در طول تاریخ اشاره کرده و بیان داشت: متاسفانه پس از جنگ جهانی دوم شاید تقریبا هیچ روزگاری چنین وضعیتی را نداشتیم و امروز جهان خود را در آستانه یک خطر و یک تهدید بزرگ برای صلح می بیند .به همین دلیل خوشحالیم که امسال روز جهانی صلح را باشکوه تر برگزار می‌کنیم.

دکتر عامری رئیس مجمع جهانی صلح اسلامی نیز در سخنان خود بر صلح عادله به عنوان یک اصل جهان شمول تاکید کردند.

در ادامه از دانشجویان خارجی مقیم ایران که در مسابقه بین‌المللی همدل نامه‌هایی در وصف صلح جهانی نگاشته بودند، تقدیر بعمل آمد. همچنین در این مراسم از کبوترهای سفالی صلح نیز به عنوان نماد صلح رونمایی شد و به سفیران و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و فعالان صلح داخلی تقدیم شد.

سپس فیلم برگزیده‌ی جشنواره‌ی صلح یونسکو به نمایش درآمد و در ادامه بیانیه‌ی برگزارکنندگان نشست توسط آقای اسدالله محمدی جانباز شیمیایی و راوی موزه صلح تهران مورد قرائت قرار گرفت.

در پایان ارکستر صد نفره‌ی دانش آموزان به رهبری استاد نظر سرود صلح را اجرا نمودند و خوشنویسان ابیات صلح آمیز مولانا را به مرکب آغشتند.

در حاشیه ی نشست نمایشگاه نقاشی کودکان سردشت با عنوان «راویان کوچک» و درخت آرزوهای صلح آمیز مردم ایران به نمایش گذاشته شد.

برای خواندن بیانیه‌ی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دکتر محمد‌جواد ظریف بر روی اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بیانیه‌ی دبیر‌‌کل سازمان ملل متحد در خصوص روز جهانی صلح بر روی اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بیانیه‌ی برگزارکنندگان نشست ««آئین گرامیداشت روز جهانی صلح» بر روی اینجا کلیک کنید.

 

broshor2

broshor1

broshor4

broshor3